HUKUM MEMOTONG RAMBUT ATAU KUKU PADA SEPULUH HARI PERTAMA DZULHIJJAH BAGI ORANG YANG AKAN MENYEMBELIH KORBAN
Oleh
Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin
Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin
Soalan
Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin ditanya : Ada seseorang yang akan menyembelih haiwan korban hanya untuk dirinya saja. Atau hendak berkorban untuk dirinya dan kedua orang tuanya. Bagaimana hukum memotong rambut atau kuku baginya pada hari-hari di antara sepuluh hari pertama Dzulhijjah? Apa hukumnya bagi perempuan yang rambutnya gugur ketika disisir? Dan bagaimana pula hukumnya kalau niat akan berkorban itu baru dilakukan sesudah beberapa hari dari sepuluh hari pertama Dzulhijjah, sedangkan sebelum berniat dia sudah memotong rambut dan kukunya? Sejauh mana darjat pelanggaran kalau dia memotong rambut atau kukunya dengan sengaja sesudah berniat berkorban untuk dirinya atau kedua orang tuanya atau untuk kedua orang tua dan dirinya ? Apakah ini akan mempengaruhi terhadap sahnya korban?
Jawapan
Diriwayatkan dari Ummu Salamah Radhiyallahu ‘anha dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda.
Diriwayatkan dari Ummu Salamah Radhiyallahu ‘anha dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda.
“Ertinya : Apabila sepuluh hari pertama (Dzulhijjah) telah masuk dan seseorang di antara kamu hendak berkorban, maka janganlah menyentuh rambut dan kulitnya sedikitpun” (Hadits Riwayat Muslim).
Ini adalah nash yang menegaskan bahawa yang tidak boleh memotong rambut dan kuku adalah orang yang hendak berkorban, tidak kira korban itu atas nama dirinya atau kedua orang tuanya atau atas nama dirinya dan kedua orang tuanya. Ini kerana dialah yang membeli dan membayar harganya. Adapun kedua orang tua, anak-anak dan isterinya, mereka tidak dilarang memotong rambut atau kuku mereka, sekalipun mereka diikutkan dalam korban itu bersamanya, atau sekalipun dia yang secara sukarela membelikan haiwan korban dari wangnya sendiri untuk mereka. Adapun tentang menyisir rambut, maka perempuan boleh melakukannya sekaipun rambutnya berjatuhan kerananya, demikian pula tidak mengapa kalau lelaki menyisir rambut atau janggutnya lalu berjatuhan kerananya.
Barangsiapa yang telah berniat pada pertengahan sepuluh hari pertama untuk berkorban, maka dia tidak boleh mengambil atau memotong rambut dan kukunya pada hari-hari berikutnya, dan tidak dosa apa yang terjadi sebelum berniat. Demikian pula, dia tidak boleh mengurungkan niatnya berkorban sekalipun dia telah memotong rambut atau kukunya secara sengaja. Dan juga jangan tidak berkorban kerana alasan tidak menahan diri untuk tidak memotong rmabut atau kuku yang sudah menjadi kebiasaan setiap hari atau setiap minggu atau setiap dua minggu sekali. Namun jika mampu menahan diri untuk tidak memotong rambut atau kuku, maka dia wajib tidak memotongnya dan haram baginya memotongnya, sebab posisi dia pada saat itu mirip dengan orang yang mengiring haiwan korban (ke Mekkah di dalam beribadah haji). Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman.
“Ertinya : Janganlah kamu mencukur (rambut) kepalamu sebelum haiwan korban sampai pada tempat penyembelihannya” (Al-Baqarah : 196).
Wallahu ‘alam
(Fatawa Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin, tanggal 8/12/1421H, dan beliau tanda tangani)
(Disalin dari buku Al-Fatawa Asy-Syar’iyyah Fi Al-Masa’il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama Al-Balad Al-Haram, edisi Indonesia Fatwa-Fatwa Terkini, Penerbit Darul Haq)
0 comments:
Post a Comment